Mijn ervaringen met Virtual Reality in de Geschiedenis les

Als docent Geschiedenis probeer ik me, net als veel andere docenten, constant te blijven vernieuwen om zo mijn leerlingen geïnteresseerd te houden voor de lesstof. Op zoek naar een geschikt middel om mijn lessen op te pimpen, kwam ik uit bij Virtual Reality met behulp van de Google Cardboard.

De Google Cardboard is eigenlijk een budget-versie van de veel duurdere Virtual Reality brillen zoals bijvoorbeeld de Oculus Rift. De Google Cardboard is een kartonnen bril waar je een smartphone in kan schuiven zodat je als het ware zelf een VR-bril maakt. Dit maakt het mogelijk om met een standaard smartphone een Virtual Reality omgeving te creëeren.

De mogelijkheden zijn legio

Virtual Reality maakt het mogelijk om leerlingen virtuele tours te laten doen op locaties over de hele wereld. Maar ook om leerlingen te laten zien hoe ruïnes er honderden jaren geleden nou echt uitzagen, of …[→ Hier voorbeelden (met hyperlinks?) van leuke lesstof geschiedenis VR]

Mijn ervaringen met Virtual Reality in de les

Nadat ik van mijn school het budget had gekregen om Google Cardboard brillen aan te schaffen, ben ik opzoek gegaan naar voorbeelden van andere docenten als inspiratie voor mijn lessen. Tot mijn verbazing vond ik online maar weinig ervaringen van andere docenten met Virtual Reality in de les, waardoor ik zelf ben gaan nadenken over de beste manier van implementatie.

Als geschiedenisdocent maak ik veel gebruik van afbeeldingen en korte stukjes film als ondersteunend materiaal voor mijn uitleg. Dit ondersteunend materiaal ben ik gaan vervangen door Virtual Reality. Inmiddels heb ik een behoorlijk aantal lessen gedraaid met de VR-brillen. Mijn ervaring is overwegend positief, maar uiteraard zijn er ook minpunten:

Pluspunten:

  • VR is absoluut een aandachtstrekker: leerlingen letten beter op, met name in de laatste uren.
  • Dynamiek: in bijvoorbeeld een museum kun je schilderijen met elkaar laten vergelijken.
  • Individuele ervaring: bij het vergelijken van afbeeldingen zijn leerlingen niet meer afhankelijk van de sturing van de docent.
  • Opname van de lesstof: in latere lessen kwam ik er met controlevragen achter dat leerlingen uit de lessen met Virtual Reality de stof beter hadden onthouden dan de de leerlingen uit de lessen waar ik geen Virtual Reality bij gebruikt had.

Minpunten:

  • Telefoon: niet iedere leerling heeft een telefoon waarop Virtual Reality gebruikt kan worden.
  • Internet: zonder een goede WiFi of andere internetverbinding geen Virtual Reality.

Ben je als docent nieuwsgierig naar het gebruik van Virtual Reality in de les maar weet je niet goed waar je op moet letten? Dit zijn mijn tips:

Tips:

  • Downloaden: zorg ervoor dat leerlingen de app die je wilt gaan gebruik van te voren hebben gedownload.
  • Instructie: geef een duidelijk stappenplan hoe leerlingen bij de juiste locatie kunnen komen. Geef bijvoorbeeld bij Google Streetview aan welke zoekwoorden ze moeten intypen, welke specifieke gebruiker een afbeelding heeft geupload of welke afbeelding ze moeten kiezen.
  • Afwisselen: zorg dat je van tevoren weet welke leerlingen een telefoon hebben die de Google Cardboard niet ondersteunt. Laat deze leerlingen dan naast een leerling zitten die wel een werkende telefoon heeft en laat ze afwisselen.
  • Eigen keuze: de opwinding is enorm groot. Je kunt dit onder controle houden door de leerlingen van tevoren te vertellen dat ze in de laatste 5 minuten van de les naar elke locatie mogen gaan die ze zelf willen bezoeken.
  • Zitten: door de opwinding willen de leerlingen graag dingen aan elkaar laten zien. Zodra de leerlingen gaan staan, gaat het fout. Zorg dus dat ze (blijven) zitten.

Ik gebruik inmiddels ruim een maand Virtual Reality in mijn geschiedenis lessen en ik ben erg enthousiast over de mogelijkheden en toepassingen ervan. Ik ben benieuwd of er andere mensen (docenten) zijn die ervaring hebben met het gebruik van Virtual Reality in de les en de tips hierboven kunnen aanvullen. Heb je ideëen die ik misschien in de les kan uitproberen. Ik hoor graag van jullie.

Over de auteur Robbert van Empel

Robbert van Empel, ofwel Meneer van Empel, is docent geschiedenis op de middelbare school en heeft de missie om alle leerlingen van Nederland laten zien dat geschiedenis niet stoffig is. Hij combineert geschiedenis met nieuwe media en is 24/7 bezig om geschiedenis zo leuk mogelijk te maken. Dit doet hij met korte artikelen op zijn website meneervanempel.nl, met originele uitlegflmpjes op zijn YouTube-kanaal en met Insta-vragenuurtjes op Instagram.